Vremea cititului de Ioana Pârvulescu

Cea mai mare îndrăzneală. Festivitatea oficială de deschidere a Salonului a fost într-o zi de marţi şi 13. Publicului nu i s-a testat însă potenţialul superstiţios, pentru cititori totul a început a doua zi, miercuri 14, ora 10.

Cel mai lung program. Între orele 9.30 şi 20.00. Către ora închiderii există o atmosferă de apus de carte foarte plăcută pentru firile melancolice. Până la începerea talk-show-urilor, când lucrurile se animă din nou.

Încercarea cea mai mare pentru cititori. Este una fizică: drumul până la faimoasele hale 13-15 de la Romexpo. Noroc că pe traseu se poate mânca şi bea. Am remarcat pe drumul către intrarea Salonului faimoşii kürtoskalácsi, care mi-au amintit de Braşovul copilăriei. O bandă rulantă, ca la aeroport, ar fi binevenită.

Încercarea cea mai mare pentru mine. La Editura RAO, unde i-am cumpărat unei pasionate cititoare de "agathe", (mama mea, de altfel născută în aceeaşi zi cu Agatha Christie) un roman din "seria Miss Murple". Casiera, ca la alimentarele de odinioară: posacă şi înceată. Voia mărunt. Regret, nu am. Bufneşte de parcă aş fi jignit-o personal. Şi stă. Apoi, când vede că nici eu nu mă mişc, trece, fără scuze, la clientul următor. În fine, după câteva minute lungi, îmi dă restul. Ca din întâmplare "uită" să-mi ceară biletul de intrare pe care editura îl returnează cititorilor, scăzându-l din preţ. Nici tu returnare, nici tu rabat. A fost cât pe ce să las "agatha" necumpărată, dar dragostea filială a învins.

Cel mai simpatic gadget. La Editura Nautilus (cred), am cumpărat un dicţionar: Idioms Dictionary. Ştiţi, de pildă, ce înseamnă up and coming? Dacă nu, deschideţi dicţionarul: "An up and coming person is someoane who is likely to be succesful in the future". Adică, pe româneşte, un om de viitor, ceea ce vă dorim şi dumneavoastră. Împreună cu dicţionarul mare, am primit şi unul mic, de gumă albastră, pentru întărirea muşchilor mâinilor. Când manevrezi dicţionarele ai nevoie de mâini puternice.

Noutăţi. "Lectura pe întuneric", un loc special amenajat pentru nevăzători, cu audiobookuri şi "Clubul poveştilor", spaţiu în care cititorii de jocuri îşi fac de lucru, în timp ce părinţii lor trec pe la standuri, fără să se mai chinuie reciproc. Şi, da, toalete occidentale, ceea ce nu e puţin lucru, aşa cum ştie orice turist din dulcele târg al cărţilor. Apoi sala de conferinţe, cu ecran, "Scena literară", unde se fac lansări şi "Studioul de Carte Realitatea TV", cu canapele albe pentru invitaţi. Şi, poate pentru că e un Salon organizat de AER, se poate respira în voie.

Un perete de amintiri. Pentru ca nu cumva cititorii să se simtă frustraţi că nu dau şi ei autografe, asemenea scriitorilor, un întreg perete le-a fost pus la dispoziţie ca să scrie sau să deseneze o amintire. Hârtia se schimbă zilnic. Am găsit multe nume, panseuri literar-filozofice, câteva echipe de fotbal şi nume de jucători favoriţi. Am profitat şi eu de zidul de cuvinte ca să fac unul dintre cele două desene pe care le ştiu, vorba unui personaj literar: pe cel cu îngerul. I-am pus ochelari. Doar aşa, ca să ne vegheze puţin cărţile şi dioptriile.

România literară. A fost şi ea la Salon, nu numai prin scriitorii ei, toţi, care şi-au lansat colegii, dar şi la stand, unde revista stătea agăţată alături de Dilema veche şi de baloanele de la lansarea Dilematecii.

Scriitori şi oameni de cultură zăriţi de mine la Bookfest (în ordinea cronologică a încrucişării traseelelor şi microfoanelor printre standuri şi lansări). Ion Stoica şi doamna, Radu Paraschivescu şi Manuela, Mircea Vasilescu, Eugen Negrici, Mihai Zamfir, Nicolae Manolescu, Ana Blandiana şi Romulus Rusan, Gelu Ionescu, Matei Călinescu, Traian Ungureanu, Vlad Zografi, Dan C. Mihăilescu şi Tania Radu, Robert Şerban, Caius Dobrescu şi soţia, Adrian Mihalache, Liviu Ioan Stoiciu, Daniel Cristea Enache, Alexandru Muşina, Vlad Russo, Lidia Bodea, Adriana Bittel, Ştefan Agopian, Nae Prelipceanu (pe Denisa Comănescu n-am văzut-o decât la televizor, ispitindu-ne cu noutăţile Salonului), Ruxandra Cesereanu, Tudorel Urian, Vladimir Tismăneanu, Tudor Jebeleanu, Daniel Pişcu şi soţia, Nicolae }one, Ilie Constantin, Irina Mavrodin, Constanţa Ghiţulescu, Andrei Oişteanu şi doamna, Claudiu Komartin, Paul Cernat şi soţia, Nicolae Breban şi doamna, Mircea Regneală, Aura Christi, Neculai Constantin Munteanu (nu se poate închipui târg de carte fără acest fidel cititor!), Alex Leo Şerban, Radu Pavel Gheo, Mihai Chirilov, Marius Chivu, Andrei Cornea, Emil Hurezeanu, Valeriu Stoica, Simona Sora, Dan Stanciu şi Cristina, Filip Florian şi Mirela, Matei Florian, familia Pruteanu, Iaromira Popovici, Ara Şeptilici, Dana Papadima, Simona Kessler, Oana Grünwald, şi, desigur, o mulţime de studenţi, jurnalişti, toţi editorii, inclusiv organizatorul Salonului, Gabriel Liiceanu. Toţi aceştia (şi, iertare, probabil şi alţii) numai joi şi vineri. Au lansat, au fost lansaţi, au cumpărat. Pe unii colegi nu i-am întâlnit decât în pozele de la standuri, pe alţii doar în Indexul de personalităţi din programul Salonului şi, pe cei mai mulţi, pe coperta unei cărţi.

Sugestii pentru anul viitor. Am două: o gazetă a Salonului şi mai multe coşuri de gunoi, deşi, spunea cineva, la un târg de carte nu se aruncă nimic.

Întâlniri mediatice. În suplimentul gratuit al săptămânalului 24-FUN a fost prinsă întreaga desfăşurare a evenimentelor. Acolo am citit că La dispoziţia publicului au stat, pe scena Salonului: Cristian Tudor Popescu, Robert Turcescu, Emil Hurezeanu şi Mircea Dinescu, iar Polemica zilei a fost condusă (sau, mai potrivit ar fi să spun stârnită?) de Cătălin Ştefănescu, Cristina Modreanu, Dan C. Mihăilescu şi totul s-a încheiat cu o ediţie specială dedicată temei "Cartea la români" de Mihai Tatulici. Din păcate nu vă pot da detalii din weekendul de la Salon - cel mai bogat în evenimente - pentru că îmi iau zborul spre un colocviu dedicat... cărţii. Până la viitorul Salon, cărţi bune şi lectură plăcută!