Undeva, în adîncul apelor de Marina Constantinescu

Teatrul Odeon continuă ambiţios proiectul de depistare, lansare şi susţinere a tinerilor regizori, proaspăt absolvenţi ai Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică şi nu numai. Această încercare, deloc simplă şi nici foarte spectaculoasă în primele etape, poate avea mize mai profunde şi de fapt în această direcţie se duce proiectul iniţiat de Alexandru Dabija şi continuat de Dorina Lazăr, actualul director al Teatrului Odeon. Una dintre mize poate fi chiar şansa de a descoperi un nume, măcar, de regizor. Altă miză, şi mai îndrăzneaţă ar fi chiar tentativa de a defini, în măsura în care există un nou val de regizori. Cei sondaţi sînt proaspeţi şi, foarte interesant, atenţi şi preocupaţi de textul dramatic, de cuvînt şi de o altă dinamică a punerii lui în pagină. În stagiunea trecută trei tineri au fost reţinuţi în urma selecţiei: Sorin Militaru, Anca Maria Colţeanu şi Alexandru Berceanu. Fiecare dintre spectacolele lor - Genocid sau ficatul meu e fără rost, Alchimistul, Marisol - a reţinut atenţia publicului şi a criticii de specialitate. Deschiderea stagiunii 2002-2003 a adus-o la rampă pe Andreea Vălean, regizor şi, deopotrivă, dramaturg, cu montarea Norway. Today de Igor Bauersima, în traducerea lui Victor Scoradeţ. Dramaturgul, născut în 1964 la Praga, a plecat de la un fapt real pe care a încercat să-l studieze cu lupa. În 9 februarie 2001, un băiat săturat de viaţă caută pe Internet confraţi cu aceleaşi gînduri. După zece zile, o tînără şi un tînăr se sinucid sărind, împreună, de pe o stînca, de la 600 de metri altitudine. Ce se întîmplă cu ei în acest interval, ce experimentează, teribilist, în fond, la vîrsta lor, înaintea păşirii în moarte? Cît de bine se cunosc şi îi cunosc pe cei din jurul lor? Andreea Vălean alege pentru răspunsuri şi pentru rolurile Iulia şi August pe tinerii actori sosiţi de curînd în trupa Odeonului, Paula Simion şi Gabriel Pintilei. Forma de sondare şi de dezinhibare a conştientului şi subconştientului se face, aproape tot timpul, cu ajutorul unei camere de filmat, martor al trăirilor celor doi. Pe un ecran este proiectată această imagine-confesiune a eului interior, zbuciumat, în dezordine cu traseul propriu şi cu lumea din jur. Proiecţia acestui film realizat la vedere nu devine un drum paralel, în sine, în spectacol, ci un alt tip de limbaj, foarte actual, care poate vorbi despre fiinţă, ca rezultat al unui alt fel de investigaţie. În montarea Andreei Vălean nimic nu este vulgar, deşi uneori felul în care cei doi tineri protagonişti vorbesc este mai slobod. Firescul cu care îşi construiesc povestea salvează orice fel de alunecare spre derizoriu, fie el de limbaj sau de situaţie. Emoţionantă şi extrem de rafinată, de delicată, în fond, este vizualizată relaţia lor sexuală, consumarea ei într-un joc erotic liniştit şi asumat undeva, în adîncul apelor. Deşi este vorba despre sinucidere şi despre moarte, umorul, negru, ironia şi auto-ironia însoţesc ca un contrapunct replicile celor doi. Norway. Today este un spectacol ca o probă de maturitate pentru tinerii Andreea Vălean, regizor, şi actorii Paula Simion şi Gabriel Pintilei. Ce mi se pare la fel de important este faptul că această montare aduce şi public plătitor. Eu am văzut o reprezentaţie "neoficială" şi "m-am simţit foarte bine alături de spectatorii care i-au urmărit pe cei doi actori şi convenţia propusă de ei, reacţionînd atît la replică, cît şi la interpretarea ei. După proiectul acesta cu tinerii regizori, trupa Odeonului are nevoie, iarăşi, de întîlnirea cu cei grei. Nu sînt mulţi astfel de regizori, dar provocarea produsă de ei este majoră. Astfel energiile circulă firesc şi încarcă.

P.S.: Felicitări Aurei Gaidarji pentru realizarea caietului-program. Trebuie remarcat faptul că aici se încearcă o modalitate nouă - nu doar din punct de vedere grafic - de gîndire şi de asamblare a textelor şi imaginilor care vorbesc despre un spectacol.