Numărul curent: 52

Numerele 37, 38, 39 si 40 din 2014 ale revistei Romania literara, apar cu sprijinul AFCN.

Cinema:
Super-productiile timpurilor noastre de Miruna Barbu



A existat o vreme în care super-productiile cinematografice erau definite prin cît mai numeroase staruri, prin cît mai impresionante decoruri si cît mai fastuoase costume. Această epocă a cam apus. Ce se întîmplă însă acum? Cum arată super-productiile vremurilor noastre?

Două, trei staruri, uneori nici atît. Subiect plasat cît mai în viitor sau cît mai în trecut ă de la caz la caz. Iar în locul costumelor si decorurilor ă efecte speciale cît cuprinde. Unele izbutite, altele epigonice, în functie de posibilităti. Fără urmă de îndoială, filmele cu cel mai mare succes de casă sînt cele din această categorie. O dovedesc din plin premierele acestui an: Matrix, Mumia si, nu în ultimul rînd, mult asteptatul Războiul stelelor: episodul unu.

Primul dintre acestea ce poate fi văzut pe marile noastre ecrane este Mumia, peliculă ce a depăsit si cele mai optimiste estimări în privinta încasărilor. Reluînd o poveste mai veche, aceea a mumiei ce revine la viată si produce numai nenorociri în jur, cea mai nouă versiune este si cea mai spectaculoasă din punct de vedere vizual. Cu ajutorul tehnicii moderne, Mumia beneficiază de cîteva scene extrem de reusite la acest nivel. Succesul nebănuit al filmului rezidă însă în mult mai mult decît o impresionantă si ingenioasă utilizare a efectelor speciale.

Există asadar cîteva elemente abil îmbinate. Povestea în sine este o sinteză a cîtorva genuri cu succes garantat la public. Mumia este un film de aventuri devreme ce eroii trec prin peripetii nenumărate în căutarea unei comori. Este un film istoric ă vezi plasarea prologului în Egiptul antic, precum si aura de legendă ce învăluie totul ă ce asigură suficientă culoare locală si exotism. Este un horror, ceea ce crează fiori si tresăriri de spaimă numai bune să ne transpună într-o altă realitate cît mai diferită de banalul nostru cotidian în care nu se întîmplă mai nimic. Este si un film de suspense atîta timp cît puterea răului pare a fi invincibilă si se multiplică la nesfîrsit. Este, în sfîrsit, un film parodic în măsura în care încordarea si tensiunea actiunii fiind uneori întrerupte prin intermediul unor replici ce pun sub semnul întrebării dacă eroii însisi se iau în serios au ba.

Fiecare dintre genurile enumerate mai sus este tratat în mod echilibrat, în asa fel încît să nu existe nici un fel de discrepantă. Paliere apartinînd unor zone diferite capătă coerentă în ansamblu, ceea ce nu fereste însă întregul de momente de plictis ori amorteală. Desi apelează în egală măsură la combinarea efectelor speciale cu cele ale tehnicilor narative provenite din surse variate, Mumia are parte de un paradox ă spectaculosul si diversitatea nu sînt suficiente pentru a-l transforma într-un film care te tine cu sufletul la gură de la început si pînă la sfîrsit. Fără doar si poate aceste episoade există, dar ritmul general nu tine pasul cu intentiile realizatorilor. Poate ambitia de a cuprinde prea mult dintr-o suflare este sursa unei actiuni care nu de putine ori trenează. Poate dorinta de a impresiona constituie motivul pentru care diversele torturi la care sînt supuse unele personaje sînt repetate în exces. Oricum ar fi Mumia rămîne un film cu succes indiferent de cît de (ne)multumiti s-ar arăta criticii. Aceste filme există ca atare dincolo de vointa noastră, reusita lor rezidă în rezultatele de box-office si nu în performantele estetice. Pentru a încheia, totusi, cu o concluzie vom spune că Mumia este, în ciuda inperfectiunilor sale, o peliculă reusită de divertisment. Pentru o anumită parte a publicului, desigur.

Toamna ^99 ne rezervă si alte surprize din seria super-productiilor, numitorul lor comun fiind latura science-fiction: Matrix este un sf autentic pe tema realitătii virtuale, Războiul stelelor apelează la maniera SF pentru basmul care abia acum începe, iar Vestul sălbatic, săbatic îmbină traditia si inovatia într-o manieră mai mult decît agreabilă.


Mumia/The Mummy - productie SUA, 1999, distribuit de RO-IMAGE 2000 cu: Brendan Fraser, Rachel Weisz, John Hannah, Arnold Vosloo, Kevin J. O^Connor; regia: Stephen Sommers