Cu sprijinul Ministerului Culturii

Acasa|Actualitatea|Literatura|Interviurile RL|Eveniment|Arte |Meridiane|Ochiul magic
 

Actualitatea:
POST-RESTANT de Constanţa Buzea

Mai bine Pasărea cu o singură aripă decât Un control de rutină, şi cu mult mai bine fie şi Leuştean, ea, leuştean, eu decât Vârful... imperfect. Bine scrise, prozele dvs. ultrascurte fac dovada priceperii de a conduce fragmentul la maximum de efect. Oricât de redusă ca dimensiune, naraţiunea lasă să se vadă, poetic vorbind, picăturile înotând în râul din care fac parte. ( Ina Ramian, Bucureşti) * Calculatorul, cu limitele lui, deocamdată, nebătând semnele diacritice, nu e răspunzător de efectele hilare pe care le petrecem la lectura textelor, ci nepăsarea autorilor care îşi închipuie că redactorul e făcut să ghicească ce se ascunde în transcrierea sanii, de pildă. Nu cumva sănii? Nu cumva sânii? Înţelesul dedus din context, săracul, ce ne mai descurcă, dacă greşelile clasice de literă nu ne aruncă ele în mici coşmare precum mi-e frice de uitare, şi minuni de gândire adâncă precum Totul cânta si tace/ Ca-n vis/ Dang, dang, dang sau Cuvintele mele au "încetsat" sa mai fie, sau m-am uitat spre in jos/ ajunsesem prea sus? Dar să nu dăm impresia că textele sunt un dezastru total. Dimpotrivă, fondul este interesant, obsesiile îşi demonstrează cauzele, autoarea îşi supraveghează cu inteligenţă şi îşi exploatează energic slăbiciunile omeneşti şi abilităţile cultivate prin studiu şi cunoaştere de sine. Nu ne miră absolut deloc faptul că într-un C. V. cu cheile la vedere, lucru care ne-o apropie şi ne-o explică, şi ne înmulţeşte deliciul lecturii, găsim, între calităţi, etalate frumos inteligenţa, sociabilitatea, precizarea că se consideră a fi în ceea ce oferă, persoană de încredere, capabilă de lucru în condiţi de stres şi contracronometru, uşor adaptabilă oricăror condiţi. În plus, practică pictura de şevalet-autodidact şi "compunerea de spaţi abstracte în cuvântul scris sau culoare". Odată oferită această cheie complexă spre resurse şi reuşite, să luăm spre exemplu, aici, o singură mostră din textele ( 60 în total), puse la dispoziţie sub titlul general Spaţii, dispuse în patru grupaje tematice: Cerc, Poarta ce s-a deschis, Ceva şi Culori: "O jumătate de flacără/ Ardea în jos peste flori./ Crengile se scurgeau în flăcări/ Pe pământul arzând./ Ardea pământul mereu,/ Vulcanic ardeau stelele,/ Visele... visele.../ Cealaltă jumătate de flacără zbura,/ Aripi creşteau prin locurile/ Unde ea ardea pământul,/ Aripi creşteau cu faţa la lună/ Aripi creşteau pe unde zbura/ Şi-n nebunia ei mare se izbi/ De cealaltă jumătate a ei./ Şi-n această ardere de jertfă/ Flacăra deveni rotundă". Precizăm că nu doar de dragul distihului final am transcris tot poemul, ci şi pentru a i se observa hibele, excesele, stângăciile demonstraţei. Sigur că lumea poate părea în anumite momente un amalgam de simboluri absurde. În fine, iată şi un text cu care suntem de la un capăt la altul de acord şi artisticeşte izbutit: "sunt undeva departe/ dar depărtarea aceasta/ parcă ar fi aici/ aici, chiar aici,/ în inima mea/ chiar aici, unde ar putea fi/ scaunul acesta, masa aceasta,/ patul acesta pe care dorm". ( Duţu Victoria, prof. de matematică, pseudonim Ilinca Natanael, Bucureşti) * La insistenţa dvs. sâcâitoare de a vi se indica procedeul prin care, cum cam încâlcit ziceţi, "O persoană are de publicat câteva poezii dar nu ştie dacă sunt bune pentru tipar, pentru a fi publicate într-o revistă", în ceea ce vă priveşte, modalitatea, cel puţn deocamdată, ar fi să vă abţneţi din răsputeri să credeţi că poeziile dvs. sunt publicabile. Iar când nu vă veţi mai putea abţine, introduceţi textele într-un plic şi expediaţi-le astfel pe adresa oricărei reviste literare care vă inspiră încredere. V-am fi recunoscători dacă pe noi ne-aţi ocoli deocamdată. ( Constantin Covatariu, Oneşti).

Parteneri Romania literara




                 

                                   

           

 
Toate drepturile rezervate Fundatia Romania literara