Cu sprijinul Ministerului Culturii

Acasa|Actualitatea|Literatura|Interviurile RL|Eveniment|Arte |Meridiane|Ochiul magic
 

Cărţi noi:
Iar ne obligă Dan C. să gândim! de Alex. Ştefănescu



Liliana Corobca, Un an în Paradis, roman, Bucureşti, Ed. Cartea Românească, 2005. 208 pag.

În sfârşit, un roman! Nu în bibliografia Lilianei Corobca, ci în aceea a literaturii române din ultimii ani, în care romanele demne de luat în considerare sunt sublime, dar lipsesc cu desăvârşire.

Liliana Corobca (n. 10 oct. 1975 în Săseni, jud. Orhei, Republica Moldova, absolventă a Facultăţii de Litere din Chişinău, doctor în filologie, autoare şi a altui roman, Negrissimo, publicat în 2003) povesteşte în Un an în Paradis calvarul unei fete de optsprezece ani, Sonia, obligate să se prostitueze. Sedusă de un traficant de ,carne vie", Pavel, într-un moment când trece printr-o criză sufletească şi e vulnerabilă (tocmai a aflat că a căzut la admiterea la facultate), Sonia este vândută proprietarului unui bar din străinătate, Zeca, închisă într-o casă cu gratii, alături de alte femei, şi constrânsă, prin bătăi şi umilinţe inimaginabile, să se culce cu zeci de clienţi pe zi. Unele dintre aceste sclave se sinucid, altele se îmbolnăvesc şi mor, altele, puţine, izbutesc într-un fel sau altul să se elibereze.

Sonia suferă cumplit, face o tentativă de sinucidere, dar în cele din urmă, adunându-şi ultimele forţe, îi seduce (străduindu-se mereu să nu vomite) pe proxeneţi şi se întoarce, infirmizată moral probabil pentru totdeauna, la viaţa ei dinainte.

Romanul, în întregime fictiv, şi totuşi, în esenţa lui, non-fiction, provoacă o emoţie puternică în timpul lecturii şi poate face chiar şi dintr-un cititor-bărbat un adept al ideilor feministe. Ceea ce nu înseamnă că este un roman propagandistic. Liliana Corobca nu confundă literatura cu ideologia, ea rămâne scriitoare de la prima până la ultima pagină. Ca în proza rusească de dată recentă, violenţa, crima, sexualitatea promiscuă sunt şocant compatibile, în cartea tinerei autoare, cu momente de duioşie şi solidaritate umană.

Romanul are o superficialitate deliberată, de efect, este o poveste scrisă cu o nuia pe suprafaţa unei ape. Cu instinct artistic, Liliana Corobca sugerează în acest fel că istoria tragică Soniei este una printre altele, desenată în treacăt în fluiditatea nepăsătoare a vieţii.

P.S. Cartea merită analizată pe larg, ceea ce şi face colega mea, Simona Vasilache, în p. 10.



Octavian Păun, Stau pe ţărmu-albastru, versuri, prefaţă de Dumitru Micu, Bucureşti, Ed. Arefeana, 2005. 152 pag.

Poezie convenţional-romantică, scrisă parcă în secolul nouăsprezece de un autor care n-a reuşit niciodată să publice în Convorbiri literare sau să citească la Junimea:

,Nu-mi trebuie 'nalte palate/ Nu vreau nici de purpuri veşminte/ Mă înfăşor în iubire şi-aminte/ Iau la pădurea ce vântul o bate." (Mi-am clădit).



Valentin Lipatti, Carnet pestriţ, articole, ediţie îngrijită de dr. Liliana Pavelescu şi George Corbu, prefaţă şi note de George Corbu, prefaţă sentimentală de ambasador Ion Mărgineanu, Oradea, Ed. Cogito, 2005. 436 pag.

În volum sunt reproduse articole publicate de Valentin Lipatti în perioada 1994-1999 în săptămânalul Naţiunea. Cele pe teme politice sunt tendenţioase şi neconvingătoare, autorul susţinând cu zel şi fără fantezie politica lui Ion Iliescu şi a oamenilor săi. Având un orizont intelectual larg (a văzut, ca diplomat, tot ce era de văzut în lume), lui nu-i stă bine să meargă cu un pas în urma unui fost activist al PCR şi să-i ţină umbrela când plouă.

În schimb, textele cu caracter memorialistic sunt bine scrise şi se citesc cu interes - cu excepţia unor pasaje atinse de ipocrizie. Evocându-şi soţia, Valentin Lipatti nu uită să spună formula sacramentală: ,Amândoi iubeam oamenii simpli şi aveam aceleaşi opţiuni politice de stânga." Inevitabil apare întrebarea: de ce o persoană ca Valentin Lipatti care a iubit oamenii simpli a făcut tot ce i-a stat în putere ca să-şi trăiască viaţa printre oameni complicaţi?



Ilie Rad, De la Moscova la New York, note de drum din Federaţia Rusă şi fragmente de jurnal american, prefaţă de Mircea Popa, Cluj-Napoca, Ed. Limes, 2005. 230 pag.

Autorul îşi completează impresiile de călătorie cu informaţii enciclopedice şi referinţe culturale bine alese, dintr-o (rar întâlnită azi) solicitudine faţă de cititor:

,Las în stânga Catedrala Vasili Blajennîi, acea Ťîngrămădire de turle fantastic colorate, acel ciudat monument al Moscovei şi al întregii Rusiiť (Geo Bogza), aflat acum într-o evidentă stare de degradare, şi o apuc pe Cheiul Kremlinului. ş...ţ Fortificat iniţial din pământ şi buşteni, în secolul XII, Kremlinul (de la rusescul kleml = cetate, fortăreaţă) va fi reconstruit din piatră şi cărămidă arsă, în secolele XVI şi XVII, în forma care se păstrează până astăzi, cu creneluri şi firide. Zidul are o formă triunghiulară, pe care se înalţă mai multe turnuri cu steaua roşie în vârf (înainte de revoluţia bolşevică, în locul stelei se afla stema imperială, cu vulturul bicefal. Steaua roşie nu a fost înlocuită şi nu cred că acest lucru se va petrece în curând!)."

Stilul lui Ilie Rad are o eleganţă sobră - stranie, provocatoare de nostalgii, într-o epocă a ostentaţiei şi vulgarităţii.



Roxana Sicoe-Tirea, A şaptea dimineaţă a lumii, prefaţă de Sanda Cordoş, Cluj-Napoca, Ed. Limes, 2005. 96 pag.

Autoarea (24 de ani, absolventă a Facultăţii de Litere din Cluj), inventivă, ironică, îl ia mereu prin surprindere pe cititor:

,uneori/ gonesc în maşina decapotabilă, ghidez îngerii cu/ telecomanda, port în buzunar un pumn de sare, am ochii/ dotaţi cu gheare, din umăr îmi atârnă o aripă/ atrofiată, eu scriu pe ziduri Ťdumnezeu a murit/ curentat în televizorul meu stricatť".

Personajul liric configurat în carte - un fel de clovn metafizic - se ţine minte.



Dan C. Mihăilescu, Îndreptări de stânga, Bucureşti, Ed. Humanitas, 2005 (selecţie de articole din volumele Stângăcii de dreapta, 1999 şi Scriitorincul, 2001) . 260 pag.

Iar ne obligă Dan C. Mihăilescu să gândim, exact în momentul în care voiam să muncim, nu să gândim!

Volumul său recent apărut, Îndreptări de stânga (joc de cuvinte intraductibil!), răscoleşte ideile politice şi literare care ne-au zăpăcit după 1989 şi pe care în ultimii ani reuşiserăm să ni le scoatem din cap. Practic, Dan C. Mihăilescu ne activează obsesiile, printr-o sarabandă de interpretări neaşteptate, de exemplificări pitoreşti, de dărâmări şi reconstruiri ale unor prejudecăţi. O mare plăcere îi face să satirizeze ceea ce s-ar putea numi ,filosofia populară românească": ,românul majoritar e socialist când e vorba de repartiţia bunurilor şi ura de clasă, de leafa mică, dar la zi fixă, de anularea concurenţei şi eliminarea competenţelor de la vârf. Dar e Ťaristocratť când vine vorba, mă-nţelegi, de apărat ordinea în stat ori de stăvilit alogenia acaparatoare." etc. Aceste muştruluieli sunt, culmea, pline de simpatie, ca gestul unui părinte de a-şi ciupi copilul de obraji.

În sfârşit! Ne iubeşte şi pe noi, românii, cineva inteligent.



Viorel Pătraşcu, Atenţie, Europa, sosim!, tablete dulci-amare (5), prefaţă de C. D. Zeletin, Piteşti, Ed. Paralela 45, 2005. 220 pag.

Viorel Pătraşcu, medic dermatolog stabilit la Piteşti, autorul unui Jurnal de la Filipeni, 2000, care a avut succes (ca jurnalul doctorului Ulieru, pe vremuri), publică de câţiva ani, în presa locală, tablete, din care alcătuieşte periodic şi câte un volum. Este vorba, de fapt, tot de un jurnal, voios, agreabil, nu lipsit de unele locuri comune ale publicisticii de azi. Autorul, simpatic în continuare, nu mai are totuşi curiozitatea intelectuală şi capacitatea de a se mira care l-au făcut cândva (pentru scurtă vreme) faimos.



Traian Danciu, Index de încrucişări posibile, prefaţă de Liviu Antonesei, Iaşi, Ed. T, 2004. 96 pag.

Poezie fără semne distinctive, confundabilă cu poezia a sute de alţi autori contemporani. Singura pată de culoare o reprezintă o satiră năstruşnică la adresa ,omului de azi".

,omul de azi/ naşparliu şi-ngreţoşat/ cu dureri de-un fel de cap/ capul bleg lăsat la atârnat" etc.

Parteneri Romania literara




                 

                                   

           

 
Toate drepturile rezervate Fundatia Romania literara