Cu sprijinul Ministerului Culturii

Acasa|Actualitatea|Literatura|Interviurile RL|Eveniment|Arte |Meridiane|Ochiul magic
 

Dans:
Creatori de ultima generatie de Liana Tugearu

Cu un an în urmă, am asistat, la ArCuB, preţ de câteva ore, la un atelier de mişcare condus de Florin Fieroiu, impresionată în egală măsură atât de priceperea pedagogului, cât şi de pasiunea pentru mişcare a celor îndrumaţi de el, profesionişti şi neprofesionişti. Câţiva dintre ei au plecat ulterior la Viena, unde şi-au continuat instruirea la DanceWEB, în cadrul Festivalului ImPulsTanz, iar de curând cinci participanţi ai primului atelier şi-au prezentat câte o lucrare la Muzeul Naţional de Artă Contemporană. Producătorul spectacolului, este asociaţia culturală ArtLink, coordonată de unul dintre cei mai activi operatori culturali ai ultimilor doi ani, în domeniul dansului, Nicoleta Branişte. PerForming the Body, cum s-a numit spectacolul în cinci secvenţe al celor care l-au avut ca îndrumător artistic pe Florin Fieroiu, ne-a pus în contact cu tendinţele de ultimă oră a unor coregrafi-interpreţi, majoritatea încă în formare. Astfel Reprogramare, piesă creată şi interpretată de Mihaela Dancs, ilustrează, în primul rând, un fenomen larg răspândit acum în lume, şi apărut şi la noi, acela al instalării în spaţiul artistic al dansului contemporan a unor persoane cu o instrucţie iniţială total diferită. Mihaela Dancs este medic stomatolog, dar în paralel cu profesia de bază a frecventat în ultimii ani şi o serie de ateliere de dans contemporan, conduse de coregrafi români şi străini. Am remarcat încă din vara anului trecut linia şi calităţile plastice înnăscute ale interpretei, sesizabile în piesa pe care a interpretat-o, în cadrul programului Terrains Fertiles. Prospectând secvenţe din cabinetul stomatologic şi evoluând apoi în spaţiul scenic improvizat de la MNAC, creatoarea a pus în evidenţă modul cum s-au "reprogramat" mişcările corpului ei, în cele două ipostaze. Fantezie creativă există, dar şi o compoziţie abstractă este tot o compoziţie şi acest lucru mai trebuie studiat. Florin Fluieraş, student în clasa profesorului Raluca Ianegic la UNATC, Facultatea de Teatru, Secţia Coregrafie, nu este nici el la prima manifestare publică, apărând, tot în vara anului trecut, în piesele altor creatori, la Explore Dance Festival. De astă dată şi-a creat şi interpretat piesa Unu unu, inspirată de cel mai popular dintre sporturi, fotbalul. Sursa nu este nouă, diferite sporturi inspirând unele lucrări coregrafice încă de pe vremea lui Hijinski, dar, dincolo de mijloacele de expresie total diferite, succesiunea de momente prezentate de Florin Fluieraş era inspirată nu atât din jocul propriu-zis, cât din comportaîmente ale fotbaliştilor pe terenul de sport, unele punctate cu umor. Salata I. D., creaţia altei studente a profesorului Raluca Ianegic, Iuliana Stoianescu, dă mărturie, şi de astă dată, ca şi în piesa Toast Sensation, prezentată anul trecut la Explore Dance Festival, asupra formaţiei sale iniţiale, la Liceul de Arte Plastice "Nicolae Tonitza", accentul căzând, pe ambient, pe imaginea plastică a decorului, însufleţit de un minimum de mişcare a interpretei. Pe lângă tema plastică recurentă a unor peştişori vii în recipiente cu apă, o imagine ingenios speculată a fost aceea a luminilor peisajului citadin vast, vizibil pe una dintre ferestrele Muzeului Naţional de Artă Contemporană. Un transfer dinspre clasic spre contemporan a fost ilustrat de lucrarea Scurta absenţă într-un prezent imaginar, a Danei Balint, balerină la Opera Naţională din Bucureşti. O joacă cu vorbe şi cu amintirea unor suite proprii ţesăturilor de dans clasic, pe muzica de Ceaikovski a demonstrat cât de dificilă este o asemenea încercare, deosebit de riscantă, la limita bunului gust. în fine, ultima lucrare, Ce poate corpul meu să facă, a ilustrat un alt fenomen tot mai des întâlnit la noi, acela a unor actori, sau, în cazul de faţă, a unui actor în devenire, studentul la UNATC Ionuţ Stană, care se dovedesc a avea o putere de expresie corporală mai remarcabilă decât a multor dansatori. Este drept, şi el a participat la câteva ateliere, susţinute de coregrafi români şi străini, de dans contemporan, dar plastica sa corporală are calităţi aparte: o forţă rar întâlnită şi o expresivitate subtilă, în momentele de ralanti de la sfârşitul câte unei secvenţe forte. Fiecare dintre cei cinci participanţi la laboratorul de creaţie PerForming the Body, modelându-se şi remode­lân­du-se pe sine, deschide câte o nouă direcţie a dan­sului contemporan.

Parteneri Romania literara




                 

                                   

           

 
Toate drepturile rezervate Fundatia Romania literara