Cu sprijinul Ministerului Culturii

Acasa|Actualitatea|Literatura|Interviurile RL|Eveniment|Arte |Meridiane|Ochiul magic
 

Post restant:
Actualitatea de Constanţa Buzea


Şi iată că acel magic "este pentru prima dată", când vă adresaţi cu versuri unei reviste literare s-a petrecut. Păcat însă că gheaţa s-a spart sub greutatea nimicului, confuz în exprimare şi neglijent. Eva avea părul despicat în patru? Ori firul ei de păr îi era despicat în patru, deloc conform obiceiului de a analiza îndelung şi cu atenţie o situaţie, şi care a dat naştere unei zicale pline de culoare în limba română. Eva spune deodată: "Eu eram cea care veneam", şi ar fi fost bine dacă se oprea aici, lăsându-l pe cititor să-şi imagineze ce vrea el, ce decurge din această stare plină de urmări. Textul se intitulează uimitor Patru graiuri şi se pot recunoaşte în el doar două versuri care-ţi trezesc interesul: Eva "rostea răspicat cuvintele/ şi le îngâna de departe". în rest, jocul liric e cam abrupt, e ratat, trebuie reluat, refăcut cu toată grija, ca să ne bucurăm, vorba dvs., de cunoştinţă. (Valeria Milcov) * Mulţumim pentru cartea recent apărută, şi care ne-a ajuns tocmai când terminasem de citit cu interes grupajul despre copilărie şi nostalgie. Nu aveţi nici 30 de ani. Absolvent al Colegiului Naţional "Traian", secţia matematică-fizică şi al Facultăţii de Drept din Lugoj. Elvis Dobrescu, tipăriţi la Editura Dacia Europa Nova, în 2003 volumele de poezie Fereastra cafenelei, şi în 2004 Mecanica îngerilor, iar acum, în condiţii grafice deosebite, în rai se purtau blugi. Cartea, e bine de semnalat că a primit Premiul Societăţii Scriitorilor Danubieni pentru volum în manuscris la cea de-a XVIII-a ediţie a Festivalului Internaţional de Poezie "Mihail Eminescu", 2009. Răsfoim cartea proaspăt apărută, împărţită în trei secvenţe, Undeva, într-un sat, universul, Comunism quarantine şi Alte poeme fără filtru. Dacă ar fi să aleg poemul cel mai important al acestei cărţi, el ar putea fi foarte bine cel dinainte de Epilog: "Erau seri fierbinţi de vară/ când focul devenea limpede ca apa,/ porumbul dulce primea-n miezul/ de lapte dinţii noştri de copil.// Erau seri fierbinţi de vară/ când scriam în ţărână/ şi creştea în noi Povestea". însă la fel de bune mi s-au părut şi multe altele: Cântec de lup, Bucuros că nu-s om mare, Vreau la şcoală dar şi Stampă de fum: "Seara care mă doare acum nu-i seara/ când ne strângeam toţi copiii/ în poala lui Dumnezeu,/ Şi-l trăgeam de barbă/ Să ne spună poveşti de poveşti.// Nici larma din drum nu mai este larma/ Ce mă îmbia să fug de-acasă// E doar fumul..." Este de o deosebită căldură sufletească şi sinceritate autorul şi deosebit de activ. Redactor prin concurs la săptămânalul "Redeşteptarea" Lugoj în perioada sept. 2001-septembrie 2004. Redactor al revistei de cultură şi creaţie "Banat" Lugoj. Realizator al emisiunii culturale "Paranteze deschise" la TEN TV Lugoj. Din mai 2006, redactor la Radio-Televiziunea Severin, un an mai târziu este redactor-şef al cotidianului "Informaţia de Severin". A apărut în prima antologie italiană de poetry slam, "Poesia ad altra voce", Bologna, 2005, antologie editată de Asociaţia culturală Poeti ad alta voce. (Elvis Dobrescu) * Nu e puţin lucru să-ţi faci o plăcere din citirea României literare în ediţia online, trăitor fiind în Michigan, SUA. Felicitările dvs. pentru calitatea revistei noastre ne bucură, la fel şi faptul că nădăjduiţi să ne deveniţi, în timp, colaborator, cu poezie. Din Carte de vizită, Sfâşiat între două ceruri şi Şarpe sărutând nu am putut aproxima cărei generaţii aparţineţi, dacă sunteţi de mai multă sau de mai puţină vreme departe de România. Iată primele strofe ale unuia dintre poeme: "Sărutând glezna subţire a nopţii poetul/ se împrăştie în toate cele şase sute şaizeci şi şase de zări/ pe umerii-i goi/ moartea/ îl luă să-i arate/ mult umblatele-i/ neumblate/ cărări// la birtul din colţ/ trei beţivi/ cântă ceva/ despre dragoste/ despre sex/ despre viaţă// doar mama poetului/ într-un ungher/ plânge mocnit/ cu faţa în mâini..." Să continuaţi să ne citiţi şi să ne daţi de citit ceea ce scrieţi, şi vom şti curând cum trebuie să procedăm ca să fie bine pentru toată lumea. (Sorin Olariu, Michigan) * Spuneţi că trebuie să te bazezi pe prietenii vechi, unii dintre aceştia putând fi Werther, Bob Bylan, Don Quijote, Morisson, Omar Khayyam Zappa, Emil Botta şi alţii, "lupi frământaţi din aluatul disperării", dar şi "Dumnezeul lacrimilor/ în cartierul vestic al iadului". "O cină în doi/ Ochii tăi", dar şi Dumnezeul norilor/ ascuns într-o coajă de nucă". Dintre notiţele dvs. lirice, cel mai mult mi-a plăcut Si bemol major: "Eterul se roagă/ în faţa oglinzii" imediat lângă distihul "Dumnezeul norilor/ ascuns lângă buzele tale". Nu mai puţină atenţie merită şi acest Autoportret: "Să fugim în deşert fără bilete de autobuz/ Să ne prindă ploaia de duminică/ îmbrăcaţi în cuvintele altora// Să fugim în deşert/ Şi să ne rugăm pe marginea prăpăstiilor/ Să ne prindă tunetul de sâmbătă/ Dezbrăcaţi de pielea începuturilor// Să fugim în deşert/ Cu vremurile de mâine/ Să ne prindă curcubeul de vineri/ împreunaţi la amiază// Să fugim în deşert/ Să căsăpim sunetele./ Să ne prindă mirarea de joi/ Fără ochi şi fără mâini// Să fugim în deşert/ Să îngrăşăm şerpii/ Să ne prindă păcatul de miercuri/ Morţi de foame// Să fugim în deşert / Să dănţuim, să dănţuim/ Să ne prindă setea de marţi/ Fără perfuzii// Să fugim în deşert/ Să dinamităm neputinţa/ Să ne prindă urletele de luni/ îngenunchiaţi lângă săruturi// Să fugim în deşert, iubito..." Creaţi în crescendo o tensiune şi atmosfera necesară unei credibilităţi în disperarea invocată şi în acest început de rugă: "Doamne, iar vine noaptea/ Lasă-mă departe de semne/ Am obosit să culeg păsări/ Am obosit să mor pentru alţii/ Am obosit să-mi fie scârbă/ Am obosit să păzesc iadul/ Sau poate raiul?/ Am obosit să arunc cuvinte/ în porţile văzduhului de ieri/ Am obosit să trec pe strada nemuririi/ Desculţ/ Am obosit să mătur norii/ Am obosit..." (Daniel Săuca, Zalău)

Parteneri Romania literara




                 

                                   

           

 
Toate drepturile rezervate Fundatia Romania literara