Cu sprijinul Ministerului Culturii

Acasa|Actualitatea|Literatura|Interviurile RL|Eveniment|Arte |Meridiane|Ochiul magic
 

Plecând de la cărţi:
Omul care nu a înţeles nimic de Mihai Zamfir


Din naufragiul comunismului continuă să iasă la iveală epave, uneori bine conservate, care îţi amintesc, dîndu-ţi fiori, de viaţa pe care popoare întregi au trăit-o pînă de curînd. O astfel de epavă sînt Memoriile lui Mihai Beniuc, apărute la Editura "Ion Cristoiu" în 1999, cu titlul neinspirat de Sub patru dictaturi (aş fi optat pentru titlul original, 35 de ani printre literaţi).


Un tînăr student rom

Atunci cînd şi-a dictat memoriile, în 1975, poetul avea 68 de ani; se afla deci la vîrsta recapitulărilor. Nu era ramolit, aşa că afirmaţiile sale sînt cele ale unui ins perfect responsabil. Uşoara senilizare se manifestă doar în faptul că autorului îi scapă mărturisiri de o sinceritate sinucigaşă, pe care, în alte condiţii, le-ar fi cenzurat atent. Pentru cititorul cît de cît avertizat, tocmai aceste pasaje, involuntar pitoreşti, devin savuroase.

Ce mai avea de pierdut un om de aproape 70 de ani, a cărui statură literară fusese deja fixată, dacă - la ora bilanţului - în nişte Memorii nedestinate publicării ar fi încercat să fie, pentru o dată măcar, sincer cu el însuşi? Nimic, am fi tentaţi să răspundem. Ei bine, Mihai Beniuc credea altfel! Acest personaj de a cărui frică tremuraseră decenii la rînd oamenii de litere din România.

Aşa arată prima pagină a Memoriilor în cauză. Dincolo de sintaxa şchioapă şi de proprietatea cu totul relativă a termenilor, ceea ce te izbeşte drept în faţă e limba de lemn de la învăţămîntul politic comunist, în toată splendoarea ei. Nici în ultimii săi ani Beniuc nu putea vorbi altfel decît în lozinci. Chiar cînd îşi notează gîndurile conclusive pentru posteritate, fostului Preşedinte al Uniunii Scriitorilor îi este frică "de ce-o să spună partidul".

Parteneri Romania literara




                 

                                   

           

 
Toate drepturile rezervate Fundatia Romania literara