Numărul curent: 52

Numerele 37, 38, 39 si 40 din 2014 ale revistei Romania literara, apar cu sprijinul AFCN.

Muzică:
O lectie de stil mozartian si un concurs de Elena Zottoviceanu




În orice ipostază s-ar afla, pe scenă în recital sau într-o operă, conducând un curs de măiestrie sau ca fondator si principal ămanager" al Concursului International de Canto ăHariclea Darclée", Mariana Nicolesco are darul si stiinta de a creea Evenimentul. Ea perseverează împotriva tuturor inertiilor si dificultătilor în bătăliile duse cu cele mai mici disfunctii (becuri, apă caldă etc.) cu aceeasi impetuozitate vulcanică pe care o pune în întruchiparea unei eroine tragice, tot asa cum se investeste total slefuind interpretările tinerilor artisti în repetitii lungi si migăloase. E un spectacol uimitor pentru oricine trăieste prima oară atmosfera incandescentă a Concursului. Acesta s-a statornicit la Brăila prin sprijinul si ospitalitatea orasului ă ce devine astfel pentru câteva zile inima vietii muzicale a tării si îsi recucereste treptat, si datorită acestei manifestări, faima trecută de bogătie ă prin sustinerea unei întregi liste de sponsori ăgrei" (câstigati de prestigiul crescând al competitiei si de diplomatia Presedintei de onoare), si prin eforturile unei echipe care sub egida ăFundatia Darclée" (Director D-na Veronica Dobrin) se ocupă de logistică, îmbinând eficienta cu amabilitatea.

Pe aceste temeiuri si pe succesele reputate anterior, editia actuală, a III-a, si-a extins structura programului, incluzând si 4 concerte ca un minifestival: deschiderea s-a făcut cu un recital sustinut de laureata Marelui Premiu de acum doi ani Ramona Eremia si de trei tineri instrumentisti de viitor (Paul Onoriu, Cristian Fătu, Matei Varga), urmată de o seară de operă cu fragmente din ăIdomeneo" de Mozart în interpretarea a unor tineri cântăreti valorosi: Serban Băcilă, Ramona Eremia, Viktoria Vizin si Doina Dimitriu. Închiderea, în afară de traditionala Gală a laureatilor a beneficiat si de ăparticiparea extraordinară a sopranei Mariana Nicolesco" într-un concert cu actul I din ăopera operelor", ăDon Giovanni" de Mozart. Concertul, agrementat cu o schită de regie, cu miscare scenică a dobândit un plus de atractivitate ridicând totodată gradul de dificultate pentru interpreti, unii mai putin rodati în arta actoricească. Lucrând fiecare detaliu muzical de frazare, dictie, accente, ritm etc. si fiecare gest, explicând cum se conturează complex un personaj, Mariana Nicolesco a fost în acest concert-spectacol nu numai interpretă (Donna Elvira), parteneră atentă, ci si regizor inspirat, reusind să adune o distributie de debutanti în majoritate într-o imagine perfect coerentă, cu putere de sugestie infinit mai pregnantă decât multe spectacole cu recuzită bogată si regie elaborată pretentios; si mai ales dându-le sansa de a avea acces la o scoală înaltă de stil mozartian, de expresie scenică în care s-a construit un adevărat spectacol.

În ăDon Giovanni" studentul clujean George Petean ă care a cucerit si Marele Premiu al Concursului ă a evoluat cu o voce de calitate dar mai ales cu o mobilitate a expresiei, o naturalete si o plasticitate a cântului îmbinate cu un autentic simt al scenei ce-l promit unui viitor de marcă. El a propus un personaj foarte dinamic, nu în linia seducătorului rafinat ci un bon viveur plin de brio, trecând convingător peste dificultătile acestui rol zdrobitor. Cu Leporello ă basul italian Luca Pisaroni (laureat din editia trecută), timbru frumos, flexibil, natură extrem de muzicală, ei au făcut un tandem credibil si simpatic. Doina Dimitriu are materialul vocal cerut de rolul coplesitor al Donnei Anna, dar nu totdeauna supralicitarea volumului sonor creează si tensiunea, de aceea traiectoria eroinei obsedate de răzbunare nu a avut o crestere organică si nici dramatismul pe care investitia în fortă vocală a presupus-o. Aceasta a accentuat contrastul dintre parteneri (cerut de partitură) dintre violenta Donna Anna a Doinei Dimitriu si melancolic-placidul Don Ottavio, rol în care polonezul Piotr Rafalko cu o tinută elegantă, a demonstrat, într-o arie temută de tenori, stil asimilat cu inteligentă muzicală dar grefat pe o voce limitată. În Zerlina, Oana Andra a fost fermecătoare de gratie cochetă si expresivitate, găsindu-si un rol potrivit vocii sale limpezi, cu o culoare luminoasă; si poate că această experientă o va determina să părăsească repertoriul dur de mezzo. Tot pe contrast s-a alcătuit si cuplul ei cu Masetto ă basul Octavian Vlaicu putin rigid scenic dar convingător vocal. Ion Ardelean într-o aparitie scurtă (Comandorul) si-a rostit textul îngrijit si cu linie bine condusă.

În Donna Elvira (unul dintre marile ei roluri) Mariana Nicolesco a creat un model a ceea ce înseamnă cânt nobil, ea a conturat din câte un gest sau o nuantă prin perfecta rostire a recitativelor care animă viata cântului personajul îndurerat, patetic; iar în ansambluri (excelent septetul final) s-a retras în umbră lăsând în prim plan pe tinerii ei parteneri.

Revenind la concurs, se poate spune cu certitudine că editia a III-a a fost un real succes: în primul rând numărul mare de candidati, 150 înscrisi, peste 100 din 18 tări prezenti, dintre care 57 au intrat în finală. Juriul compus din personalităti de prestigiu ale scenei lirice românesti si străine, a avut o sarcină dificilă în a tine o cumpănă dreaptă între toti cei ce meritau să li se releve calitătile, de aceea s-a decis departajarea în două categorii ăMentiunile de onoare" 13 la număr si 18 premii propriu-zise. Această strategie a răspuns poate asteptărilor publicului care a dorit să-si confirme toate optiunile, dar eu rămân la ideea că prea multe distinctii reduc din prestanta competitiei. Recunosc însă că de data aceasta prea multe au fost vocile bune, pentru a se putea reduce palmaresul doar la câteva nume. Despre Marele Premiu ă George Petean ă am vorbit mai sus. Premiile I - III au fost câstigate de: Tatiana Lisnic (Rep. Moldova) soprană de mare finete; Marius Brenciu, tenor cu voce caldă si inteligentă muzicală; Dan Paul Dumitrescu, bas cu timbru nobil si stiintă a rostirii textului; Carmen Gurban, soprană de o sensibilitate rafinată si Nicoleta Ardelean (aici as avea un semn de întrebare) glas frumos, dar cu o personalitate mai putin pregnantă. Si pentru că orice selectie pe lumea asta este discutabilă si orice spectator din stal are grila lui, îmi voi mărturisi si eu optiunile: le-as fi văzut situate mult mai sus în scara aprecierilor pe Roxana Stângaciu-Briban si Claudia Codreanu, nu as fi premiat-o a doua oară pe soprana Karen Fergurson (SUA), tehniciană lipsită de emotie, m-as fi lipsit de decibelii primitivi ai tenorului Jeong-Won Lee (Coreea de Sud) si de cumintenia Taisiei Tordai (Luxemburg), în schimb as fi găsit un loc printre premii pentru mezzosoprana austriacă Heidrun Müller si pentru foarte tânărul (si încă crudul dar promitătorul) bariton din Moldova, Igor Ghioîi.

Dar indiferent de locul lor în ierarhia aprecierilor, toti participantii la concurs au dobândit un câstig esential: acela de a trăi câteva zile la cote de maximă exigentă artistică menite să le dea impulsul necesar dezvoltării lor viitoare, sansa aprofundării potentialului propriu si poate si a confruntării cu marile succese.

Atât ăDon Giovanni" cât si Gala au beneficiat de acompaniamentul Orchestrei de Cameră Radio care a răspuns cu flexibilitate si calitate sonoră la sugestiile si precizia baghetei experimentate si foarte antrenante a dirijorului Marco Balderi.