Cu sprijinul Ministerului Culturii

Acasa|Actualitatea|Literatura|Interviurile RL|Eveniment|Arte |Meridiane|Ochiul magic
 

Prepeleac:
Fraza lui Rabelais (1) de Constantin Ţoiu


În nici o limbă din lume, repetarea unor serii de substantive sau adjective nu are un efect stilistic mai mare şi mai dinadins urmărit decât în franceză. În limbile clasice, precum latina sau greaca, ori în cele moderne, minus cele hispanice, mai apropiate de ludic, lucrul este exclus, în primele două însemnând chiar o rătăcire a minţilor. Presupun. Întrucât nu s-a văzut la nici un clasic folosirea unui astfel de procedeu. În schimb, Rabelais îl întrebuinţează din plin, primul, cu efecte spectaculoase, făcând să se clatine stilul scolastic al vremii. Voltaire, de pildă, pe lângă multe alte atacuri sau pâri înaintate câte unui principe, scria:

…În extravaganta şi neinteligibila sa scriere, Rabelais a răspândit mai mult chiolhanuri şi cele mai mari necuviinţe; el a înfăţişat multe lucruri învăţate , dar şi gunoiul, urâtul; era un filosof beat care scria la beţie…

Definiţie dată de principalul umanist al secolului luminilor, celuilalt mare umanist al evului mediu . Verva, deslănţuirea verbală, siluirea gramaticei şi a legilor scrisului, nu neapărat stabilite, însă în general respectate, preced cu secole modernismul nostru de astăzi, dacă vreţi….

O apropiere stilistică s-ar putea face în acest sens , mai ales în ce priveşte argoul, folosirea lui masivă, plină de nerv şi de vervă, cascadele de adjective, de serii substantivale, - nu neapărat sinonime, între autorul lui Gargantua de pe la mijlcul secolul al XVI -lea şi autorul Călătoriei până la capătul nopţii din secolul abia trecut…

Diferenţa: două obsesii majore. La Francois Rabelais, obsesia constructivă, pozitivă-scientistă a gigantismului uman - croind reperele epocii moderne cu aventura spaţială cu tot, sugerată în mod simbolic, lume reprezentată de uriaşul Gargantua şi de fiul său, Pantagruel, cu aceeaşi viziune, sensorial deosebită.

Obsesia celuilalt scriitor, aparţinând din plin secolului 20, Louis Ferdinand Celine, unul din marii romancieri ai veacului, fiind una negativă, efect, se spune, dereglare psihică survenită în urma unei trepanaţii făcută după o rană căpătată pe front în Flandra, unde primise o importantă medalie militară pentru curajul său, în primul război mondial. Astfel s-ar explica morbida sa înclinare tradusă printr-un antisemitism feroce. Iudeul, la Celine, fiind ţinta principală asupra căreia se abate tirul său interminabil de invective, deslănţuit oricând şi fără nici un fel de motiv precis. Interesant e că şi unul şi celălalt, şi Rabelais ca şi Celine au fost medici practicând printre săraci.

Rabelais a folosit limba vulgară a epocii sale, îndeosebi dialectul local poitdevin. Amintirea lui Villon nu era departe. Trăinicia literaturii autorului lui Gargantua, Pantagruel, Panurge, se bazează întîi pe cultura epocii făurită de practicarea, pe lîngă medicină, a dreptului confruntat cu practica zilnică, suculentă, concretă, naturală, de unde delirul, de unde amestecul dintre dionisiac şi apolinic.

Gigantismul fizic, corporal, al lui Gargantua se răsfrânge în gigantismul frazei rabelaisiene aglomerată de forme, de substanţe, culori, odorate, drojdii, excese, tot ce este şi al naturii. Rabelais trăind printre senzaţii şi idei, imită firea omenească, viziune mult mai apropiată de zilele noastre decât clasicismul francez de peste două-trei veacuri.

Pe lângă masivul, necioplitul Gargantua, pe lângă feciorul său, Pantagruel, rafinat, decadent, îl vom avea, în final, pe Panurge, personaj coborât din poveştile, din basmele, legendele , miturile populare din care va ieşi , mai tîrziu, în Franţa, Figaro al lui Beaumarchais. La noi exista şi există încă popularul Păcală… Nu ducem noi lipsă de umor; deşi ce-i mult strică...

Creştin în felul lui, dar şi păgân, în sensul cunoaşterii depline, ne-dogmatice, Rabelais, învăţatul, Rabelais doctorul, Rabelais,avocatul, biologul, astronomul, fizicianul nu se mai îndoieşte, nu mai ia nimic în glumă , atunci când declară că omul este regele, neprevăzut, dar rege al Universului.

Parteneri Romania literara




                 

                                   

           

 
Toate drepturile rezervate Fundatia Romania literara